Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2014

Στα σκαριά του φθινοπώρου...









Άμα περιγράφεις μια ζωντανή εικόνα, έναν πίνακα ζωγραφικής βγαλμένο μέσα από τη φύση: "Άσπρα σπίτια κάτασπρα τα βερικοκιά τα κεραμίδια τα γαλανά παραθυρόφυλλα τ' άλογα τα κανελιά, μες τον αυλόγυρο τ' άσπρα μες το πράσινο τα μπαλκόνια μάλαμα και θάλασσα"..., τότε σίγουρα διαβάζεις Γιάννη Ρίτσο: "Τα μουλάρια στον ανήφορο της πέτρας 
και τα γαϊδουράκια μες τ' αγκάθια ψάθες και μαχαίρια και καλάθια μες τ' αμπέλι γέλια"..., 
και τον Τρύγο του, μελοποιημένο από το Νίκο Μαμαγκάκη, με τη γάργαρη φωνή του Γιάννη Πουλόπουλου: "Δάχτυλα και γόνατα στήθια και σαγόνια μες το μούστο ματωμένα κόκκινες φωτιές κι ιδρώτα στις κατηφοριές το χρυσό κακάρισμα της κότας... Κι όπως γαλανίζει το βραδάκι το μαβί, το βιολετί να κι η Παναγιά στη δημοσιά πλάι στα κάρα στα κουδούνια στα σταμιά, και στα κλαδωτά μαντήλια, να τη η Παναγιά να κρατάει στην ασημένια της ποδιά πέντε οκάδες κόκκινα σταφύλια"...και τότε γνωρίζεις πως, όσο υπάρχουν τέτοιοι Έλληνες -Ποιητές και μελωδοί και ερμηνευτές- όλα μπορεί και να αλλάξουν κάποτε. Κι αν δεν αλλάξουν, τότε εσύ, θα επιλέγεις να σε πλανεύουν τέτοια τραγούδια, μήπως και περάσεις την κρίση όσο γίνεται πιο αναίμακτα και πιο...μελωδικά! Μα δεν είναι υπέροχη η εποχή του Τρύγου;
Θυμάμαι όταν ήμουν παιδάκι που οι μεγάλοι τρυγούσαν τα αμπέλια και μετά "πατούσαν" τα σταφύλια... Όποιος έχει παρόμοια βιώματα από τέτοιες εικόνες, με καταλαβαίνει απόλυτα...

Υ.Γ Προτείνω να μην ακούσεις μόνο το υπέροχο αυτό τραγούδι, δες και το βίντεο, με τους πίνακες ζωγραφικής...

________________________ Μια Πέτρα ____________________ Foto ________________________


32 σχόλια:

  1. Δυστυχώς δεν έχω αναμνήσεις από τρύγο, αλλά μου θύμισες το βινύλιο "11 Λαϊκά του Γιάννη Ρίτσου"! Το έχουμε στο πατρικό, στας Αθήνας. Ήταν από τα αγαπημένα του μπαμπά.
    Επίσης μου θύμισες μουσταλευριά! Και κατ' επέκταση την συννυφάδα μου που την φτιάχνει ωραιότατη!
    Οπότε, ας την πάρω ένα τηλέφωνο να δω τι κάνει!
    Καλό βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλιά στη συννυφάδα λοιπόν !! ♥ Αχαχα! Καλημέρα και καλή εβδομάδα :)

      Διαγραφή
  2. Έχω πολλές αναμνήσεις από αυτόν
    τον δίσκο...υπάρχει ακόμα!!
    Αν και από περιοχή χωρίς αμπέλια
    θεωρώ τον τρύγο κάτι σαν τελετουργία!!!

    φιλάκι Πετράδι μου γλυκό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ω ναι, είναι τελετουργία ιερή, αλλά από εποχές που έσβησαν πια...... Μάκια :))

      Διαγραφή
  3. Σε καταλαβαίνω απόλυτα!
    Αλλά ο τρύγος , ο μούστος και τα συναφή για μένα είναι μια άσχημη παραπομπή από την ιστορία μου !
    Για αυτό το κλείνω εδώ και πάω για νάνι :)))))))))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έλα ρε φούστη μου, που πήγα κι έπεσα κι εγώ........ Μάκια πολλά :)

      Διαγραφή
  4. Έχω εικόνες από τρύγο, αλλά ξέρεις, όλα αυτά τα αγροτικά με κουράζουν :))) Όποτε πήγα να λάβω μέρος σε αγροτική εργασία, ήμουν δράμα!!! Βέβαια η φωτογραφία σου και η μουσική σου επιλογή, είναι όνειρο! Έτσι απολαμβάνω την εποχή και τον τρύγο, μέσα από την τέχνη :))) Σε φιλώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εσύ παιδί μου γεννήθηκες για τη Σκηνή, άσε το τρύγο στους άλλους! (σε ποιους δεν ξέρω, αλλά λέμε :))

      Διαγραφή
  5. Μια εποχή που όμως Joan μου, εμείς που μεγαλώσαμε μέσα στα αστικά κέντρα, έστω και στο μέσο της δεκαετίας του 1960, ήταν αδύνατον να την ζήσουμε σαν εμπειρία.
    Η Εικόνα που μεταφέρεις είναι πανέμορφη, ποιητική και γεμάτη παράδοση.
    Πάντα τέτοια να έχεις να μας δίνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ νοσταλγία πέφτει αυτές τις μέρες με τις αναρτήσεις μου..... Άστο καλό... Καλημερούδια κι από δω :)

      Διαγραφή
  6. Χρώματα και αρωματα!
    Καλη μας εβδομάδα
    Φιλια :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ωραίο άρωμα έχει η ανάρτησή σου πετρούλα μου!
    Ωραία μουσική και ωραίο χρώμα.
    Θα βάλω την μουσική σου πίνοντας ένα ποτηράκι κρασάκι!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Εβίβα συμπεθέρα!! Δεν ξέρω από τρύγο και τα συναφή οπότε αφέθηκα στο πανέμορφο βίντεο το γεμάτο χρώματα και ήχους!!! Στην υγειά μας τα ποτηράκια!!
    Σε φιλώ μετά πονοκεφαλίασης!!! :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε βλέπω να έχεις γίνει τύφλα εσύ χθες! Αχαχα! Μάκια κι αν ήταν ημικρανία, στα όρη στα βουνά!

      Διαγραφή
  9. Δεν έχω εικόνες από τρύγο, δεν έτυχε ποτέ!
    Μου μετέφερες όμως εσύ όμορφες εικόνες και σε ευχαριστώ γι΄αυτό.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ χτες είδα ένα φορτηγό με σταφύλια και τέσσερις Πακιστανούς από πάνω!!! Αχαχα! Ρε πως αλλάζουν οι εικόνες! Φιλιά :)

      Διαγραφή
  10. Μόνο όμορφη; Μόνο όμορφη; Τις ωραιότερες αναμνήσεις μου τις έχω από τον τρύγο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες μωρέ; Ωραία πράγματα προλάβαμε και ζήσαμε! Φιλιά :)

      Διαγραφή
  11. Υπηρχαν τετοιοι ποιητες, μελωδοι και ερμηνευτες... σιγα σιγα ενας ενας φευγουν και μας μενει η υποκουλτουρα, με καποιες ελαχιστες φωτεινες εξαιρεσεις! Φιλια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ πάντως εξακολουθώ να ακούω τα παλιά, για να φχαριστιέμαι! Φιλιά :))

      Διαγραφή
  12. -Γ. Σεφέρης, [Γυρίσαμε πάλι στο φθινόπωρο]

    «Γυρίσαμε πάλι στο φθινόπωρο, το καλοκαίρι
    σαν ένα τετράδιο που μας κούρασε γράφοντας μένει
    γεμάτο διαγραφές αφηρημένα σχέδια
    στο περιθώριο κι ερωτηματικά, γυρίσαμε
    στην εποχή των ματιών που κοιτάζουν
    στον καθρέφτη μέσα στο ηλεχτρικό φως
    σφιγμένα χείλια κι οι άνθρωποι ξένοι
    στις κάμαρες στους δρόμους κάτω απ’ τις πιπεριές
    καθώς οι φάροι των αυτοκινήτων σκοτώνουν
    χιλιάδες χλωμές προσωπίδες.
    Γυρίσαμε· πάντα κινάμε για να γυρίσουμε
    στη μοναξιά, μια φούχτα χώμα, στις άδειες παλάμες…»
    (Γ. Σεφέρης, Ένας λόγος για το καλοκαίρι)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Υπέροχη ανάρτηση, Πετρούλα μου, αν και δεν έχω τέτοιες αναμνήσεις για να σε καταλάβω πλήρως!
    Μας ταξίδεψες με τις εικόνες σου και το τραγούδι!
    Πόση ομορφιά κρύβει αυτός ο τόπος! :)
    Φιλιά και καλό απογευματάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ Παλομίτα μου, να είσαι καλά και καλό μας φθινόπωρο! Φιλιά κι από μένα :)

      Διαγραφή
  14. Μόνο εσύ θα κατάφερνες να κάνεις τον τρύγο να μοιάζει ποίηση...εσύ και οι ποιητές μας βέβαια!
    Φιλιά πολλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Καταπληκτική η ανάρτηση με νότες φθινοπώρου μας ταξίδεψες μαγικά!το βιντεάκι υπέροχο!!το έχεις πάντως διπλό!!μαχητικο-ρομαντικό!!γιαυτό και είμαστε και πιστοί Πετρούλα μου!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γι αυτα τα ομορφα τα γαλανα τα κοκκινα τα μαβί ..τα Φθινοπορινα.. τις μουσικές που δεν υπαρχουν πουενα μονο εδώ στην υπεροχη πατρίδα μας..!!! Πετρίνα μου καλό μέσο Φθινοπώρου μικρή μου... φιλακιαααααα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή